De"miş

Desem nafile, demesem gönlüm razı değil -Fuzuli

Tuesday, March 25, 2008

Mekke-Cidde: Kutsal Topraklarda



Mekke'de havaalanı olmadığından, tüm hacı (adayları)nın yolu Cidde havaalanından geçiyor.

Kutsal toprakların üzerinden, yerde ve gökte, geçen bir sınır var: Haram sınırı.. Gayrimüslimler bu sınırı geçemiyorlar. Girişte müslümanlık kontrolü var.


Müslüman hacılar havada ihram denen beyaz kıyafetlerin içine girmek durumundalar eğer Umre niyetiyle yola çıktılarsa. Ben de girdim içine ne menem birşeydir anlatayım; bir uzun havlu sizi boydan boya saracak uzunlukta. Kendininkini sakla dediler, Hakk'ın rahmetine kavuşup yıkandıktan sonra ihramına sarılıp gömülürmüşsün. Ha bir de kıyamet günü Allah'ın huzuruna çıkar gibi giyinmeli ademoğlu umrede. İşbu ihram da, edep yerlerini örtmekte ademoğlunun.

Dönelim Cidde havalimanına. Köhne, kalabalık, organizasyonluk abidesi. Hangi kapı nereye gider. bagajınız hangi banttan gelir, ya da gelir mi? Girerken bir form doldurmakla mükellefsiniz. Hangi şartlar altında ölümle cezalandırılacağınızı güzel güzel anlatıyor bu form. Siz de efendi gibi bunları yapmıyorsunuz.

Bu havalimanı karşılıyor işte 5 milyon resmi hacıyı. Kaçak hacılarsa, dağlardan iniyorlar ölmeyi göze alarak. Ki zaten, çoğunun aklında kutsal topraklarda ölmek var. Arabaların önüne kendini atan insanların hikayelerini dinliyorum. Ya da bir kere Mekke'ye gelip orada dilenerek ölmeyi bekleyenleri.

Alkolü zaten unuttuk, harddiskinizdeki erotik bir fotoğraf bile sırtınıza kırbaç olarak dönebilir. Laptomu açtılar, affedin, salak salak baktılar. Haşa, yorum yapmıyorum. Bahreyn ve Dubai'ye her haftasonu gidip dağıtan Suudi gençliğine sırf bu yüzden kızamıyorum.

Kabe'yi gördüm. Durdum ve kaldım. Tüm dünyadaki 1,5 milyar müslümanı düşündüm. Hepsini kıblesi bu ufak tefek bina mı ki. Hz. İbrahim bu topraklara mı basmış ayağını. Bu zemzem'i içmiş. "Yallah Hacı" diyerek kaktırıyor güvenlik beni. Şaşırıyorum. Ben mi hacı? Birbirini ezen onca insanı görseniz, cennet taşına (Hacer-ül-esved) dokunmaya çalışırken, güvenliğe siz de hak verirsiniz. Seni uzaktan sevmek aşkların en güzeli; ben kimseyi ezmiyorum. Ve dönüyorum yalnız, ruhum bedenime sığmaz, 7 defa.

Yahu diyorum bu zemzem nası yeter onca milyon insana. Aklıbaşında bir abim, 5 yıl önce açılan zemzem fabrikasından bahsediyor. Saad, kendisi Suudi, der ki "Haşa! Allah'ın suyu o biter mi hiç!" Siz istediğinize inanın.

Cuma namazını Kabe'de kılıyoruz. Oradan Saad'ın evine geçiyoruz. Yiyoruz, gülüyoruz ve içiyoruz. Evin perde ile ayrılan tarafında hanımlar var. Tabi ki görmüyoruz.

Cidde'ye döndük. Kızıldeniz'in kıyısındasınız ama Müslüman'a denize girmek yasak. Şort giymek yasak. Namaz vakti gezmek, alışveriş yapmak yasak. Mutavva (din polisi) zorla namaza götürüyor gerekirse. Namaz vakti bütün kepenkler kapalı. Haftasonu bekarlara alışveriş merkezleri yasak. Kadının araba kullanması yasak. Kadının tek başına sokağa çıkması yasak. Kadının akrabası olmayan bir erkekle yanyana gelmesi yasak. Ramazan da suyu bile unutun. Pislik dizboyu. 12-13 yaşında veletler direksiyonda, niye mi; mesela evin erkeği öldü, hukuken evdeki en büyük erkek ehliyet almaya hak kazanıyor, e çünkü kadına araba yasak. Yahu diyorum hadi zorla kapadınız kadınları, araba niye yasak. Örtülü araba kullanamazlarmış. Örtünmesinler diyorum, boş bakıyorlar. Abdullah Gül'ü pek seviyorlar. Ben sevmiyorum.


Burada hayat ibadet üzerine kurulu. Herhangi bir dükkanı gündüz açık bulmak neredeyse imkansız. Ya namaz vakti, ya namaza gittim, ya namazdan geleceğim. Uzun uzun Kızıldeniz'e bakıyorum. Böyle mi olsun isterdi acaba Hz. Muhammed. Starbucks'a gireyazıyorum, öbür kapıya lütfen bu kapı aileler için. Küfrediyorum.

Çöl. Yemekten, namaz kılmaktan, ve nargile içmekten başka yapacak hiçbir şey yok. Mustafa Kemal'i hazetmiyorlar. İngiliz sömürgesi olduklarının farkında değiller. Kutsal emanetlerin Topkapı'da olduklarını bilmiyorlar. Off, sıkıldım, artık yazamıyorum.

Diğer resimler için tıklayın

8 comments:

ozgun said...

Kardesim guzel yazmissin dusundum dubai bana super abzurd geldi suddi mekanlari kimbilir nasi gelirdi. ehh bati super deil dicem ama yok abi super yaaa ne o herifler ole...

GİZEM ŞIVKA PİDECİ said...

Mehmet,
muslumanlara deniz yasak, beyaz girecekler yazmissin ya, musluman degilsen caiz mi? ucaktayken musluman olmadigini belirtsen ne olur? olmuyor mu oyle?
sen uzaktan sevmenin daha guzel oldugunu yazmissin ama ben hala cok merak ediyorum. Caiz mi hocam?

ozge said...

O taraflarda Cumbanin bu kadar yaygin olarak kullanilgini bilmiyodum. Sayet mimari olarak benim cok hosuma giden bir unsurdur.

skoksal said...

Surasi kesin ki Hz. Muhammed oyle olmasini asla istemezdi. Din'i tabu haline getirenler bunun vebalini yaraticiya nasil odeyecek?

Anonymous said...

yillar sonra kaleminin daha da guclendigini gormek cok guzel..gozlemlerini okumak ise pek keyifli..uslup bu kadar saglam, konu bu kadar hassasken eline -diline saglik demekten baska birsey gelmiyor elimizden..umarim ayni yasaklari, neyin caiz olup olmadigi telasini bu ulkede de yasiyor olmayiz.

Goksel Senturk said...

Senin amacın Mekke'de turistik bir geziden ibaret olduğu için, o topraklardaki dini ritüeller sana oldukça ağır gelmiş. O topraklardaki sıkıntılar insana ölümü ve ölümden sonraki dirilişte ne manzara ile karşılaşılacağının ip uçlarını veriyor.
Eğer ille de eğence istiyor, namaz vaktinde camiye koşturmak, alışveriş merkezlerinde bayanlarla bir araya gelememek size ağır geliyorsa o zaman oraya gitmeyeceksiniz. Yok eğer gidiyorsanız bunları eleştirmeyeceksiniz. Suud Araplar Vahhabi inancına göre peygambermizin sözlerini ve uygulamalarını yok saymışlardır hangi akla hizmetse artık... Örneğin denize girmek gibi (Yüzme öğrenmek sünnettir ve oğlun baba üzerindeki haklarından biridir), zorla namaza toplanmak, kadınlara araba sürdürmemek (peygamberimizin eşi zengin tüccarlerdan biri idi, deveye de biner ticaretini de yapardı) gibi bunlar gerçekten yadırganacak usullerdendir fakat diğer islamın yaplmasını hoş görmediği şeyleri neden yapılmıyor diye eleştirmek kimseye düşmez kusura bakmayın.

Omer said...

Bende katılıyorum Goksel Beye...

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

 
Clicky Web Analytics